Prawa i obowiązki
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw dziecka, a w szczególności do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego i wychowawczo- kształcącego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego traktowania,
c) poszanowania jego godności osobistej, własności,
d) bezpieczeństwa,
e) opieki i ochrony,
f) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
g) indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
h) akceptacji jego osoby,
i) nienaruszalności cielesnej,
j) podejmowania decyzji i możliwości wyboru,
k) rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów,
l) swobody wyrażania myśli i przekonań,
ł) zdrowego żywienia.
2. Dziecku w przedszkolu nie wolno:
a) stwarzać niebezpiecznych sytuacji,
b) krzywdzić innych i siebie,
c) przeszkadzać innym w pracy i zabawie.
3. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
a) przestrzegać ustalonych norm współżycia w grupie, a szczególnie okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
b) postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
c) używać form grzecznościowych wobec dorosłych i kolegów,
d) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów,
e) starać się utrzymywać porządek wokół siebie, dbać o swój wygląd i estetykę ubrania
f) szanować wspólnej własności,
g) szanować pracę kolegów i dorosłych,
h) przestrzegać zakazów dotyczących bezpieczeństwa,
i) wywiązywać się z przydzielonych zadań.
Szczegółowy wykaz praw i obowiązków dzieci znajduje się w tzw. „Grupowych kodeksach praw i obowiązków dziecka”
4. Przy respektowaniu ich praw przyzwyczajamy dzieci do:
a) aktywności, twórczości i eksperymentowania,
b) samodzielności w podejmowaniu zadań, w dokonywaniu wyborów,
c) zaradności wobec sytuacji problemowych,
d) działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami,
e) poznawania swoich ograniczeń i możliwości, akceptacji siebie i innych,
f) tolerancji, otwartości wobec innych,
g) bycia z innymi i dla innych pomocnym,
h) przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu w przedszkolu- własnego i innych.
5. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie statutu,
b) w każdym roku szkolnym pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu doręczenie nauczycielowi grupy zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań dotyczących uczęszczania dziecka do przedszkola,
c) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
d) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
e) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnionych przez rodziców osoby dorosłe zgłoszone nauczycielce na piśmie zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
f) przyprowadzanie dziecka do sali i odbierania bezpośrednio od nauczycielki,
g) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
h) przyprowadzanie do przedszkola tylko zdrowego i czystego dziecka,
i) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
j) rodzice dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego zobowiązani są zapewnić regularne uczęszczanie dziecka do przedszkola,
k) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
l) przyprowadzania dziecka do przedszkola do godziny 815 oraz wcześniejszego powiadamiania o jego późniejszym przybyciu również do godziny 830 danego dnia,
ł) angażowanie się na zasadzie partnerstwa w działania podejmowane przez przedszkole,
m) poświęcanie czasu i uwagi swoim dzieciom w przedszkolu w celu wzmocnienia działań dydaktyczno- wychowawczych,
n) na bieżąco śledzić ogłoszenia i komunikaty,
o) uczestniczyć w zebraniach grupowych.
Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
6. Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z koncepcji pracy przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju, postępów, trudności edukacyjnych oraz zachowania dziecka,
c) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio wspomagać,
d) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
e) zgłaszania uwag na temat funkcjonowania przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej: dyrektor - organ prowadzący – organ nadzorujący,
f) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo - Radę Rodziców.